Köpvillkor

Fiskekompaniet i Lund AB har organisationsnummer 556927-9093

Kontaktuppgifter till Fiskekompaniet i Lund AB:

Tel: 046 - 145 275

Mail: info@fiskekompaniet.com

Adress: Södra Esplanaden 20, 223 52 lund

Fiskekompaniet ingår inte avtal med minderåriga utan målsmans godkännande.

Fiskekompaniet tillämpar leverans- och köpvillkor enligt texten nedan.

Leveranser

Hos oss på Fiskekompaniet kan du handla både lagervaror och vad vi väljer att kalla beställningsvaror. Lagervaror innebär att vi lagerhåller varan i butiken och i största möjliga mån alltid försöka ha produkten hemma. Beställningsvaror lagerförs inte i butiken utan måste först beställas från respektive leverantör innan leverans kan ske. Det framgår tydligt på respektive produkt om en vara är en beställningsvara eller lagervara. Om inte annat kommuniceras från Fiskekompaniet, eller önskas från dig som kund, kommer en order som innehåller beställningsvaror skickas först då alla varor finns tillgängliga för leverans. Om en order endast innehåller lagervaror och alla produkter finns i lager vid tidpunkten för beställning kommer ordern att packas och skickas i tur och ordning då de lades. Våra normala leveranstider är 1-3 dagar.


Observera att skrymmande produkter (exempelvis tält, sängar och långa spö) debiteras fraktkostnad på 199 kronor oavsett ordervärde.

Se fullständiga leveransvillkor under rubriken Transportsätt.


Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av produkter och faktafel.

Returer

Fiskekompaniet erbjuder sammanlagt 30 dagars returrätt. Detta delas upp i 14 dagars ångerrätt, samt 16 dagar med förlängt öppet köp.


Från det att du mottagit din vara och 14 dagar framåt omfattas du som konsument av DAL – Distansavtalslagen. Du har då rätt att returnera din vara enligt de villkor som finns i Distansavtalslagen – DAL. För fullständiga villkor hittar du hela lagen på Sveriges Riksdags hemsida, se fullständiga villkor enligt DAL här.

Om du som köpare har hanterat produkten i en större omfattning än vad som kan anses nödvändigt för att fastställa egenskaper och/eller funktion har Fiskekompaniet rätt att ta ut en ersättning för varans beräknade värdeminskning. Fiskekompaniet uppmanar därför alltid till största försiktighet i hantering av vara som eventuellt ska returneras.

Vi på Fiskekompaniet vill självklart alltid kunna återbetala fulla kostnaden för varan som returneras till dig som kund. Vi vill därför återigen uppmana till försiktighet vid hantering av vara som eventuellt ska returneras. Returneras varan i gott skick efter vad som kan anses vara normal hantering för att fastställa egenskap/och eller funktion återbetalar vi självklart hela beloppet.

Vi vill uppmana till samma försiktighet med varans förpackning som med själva varan. Varans förpackning har en påverkan på produktens värde. Om förpackningen har skadats mer än vad som anses krävas för att öppna varan kan en ersättning för värdeminskning komma att tas ut. Beslut om eventuella avgifter tas i varje enskilt fall.

Vänligen observera att Fiskekompaniet tar ut en returavgift på 69 kronor för standardpaket och 199 kronor för skrymmande paket.

Fiskekompaniet kommer i normalfall att återbetala aktuell summa till dig inom 14 dagar efter att du som kund meddelat oss att du vill nyttja din ångerrätt, dock senast 30 dagar efter nyttjande av ångerrätt. Att du som kund meddelat oss att du vill nyttja din ångerrätt anses normalt vara då Fiskekompaniet mottager den returnerade varan på angiven adress för returer.

Om du avser att nyttja din ångerrätt ber vi dig att fyll i returföljesedeln och packa den tillsammans med varan som du önskar att returnera. Returföljesedel finns bipackade med din leverans, du kan även ladda ned och skriva ut denna ifall du skulle ha råkat bli av med den. Du hittar returföljesedeln för nedladdning under fliken Kundtjänst här på hemsidan. Om du hellre vill använda konsumentverkets standardformulär finner du det här.

Ångerrätten gäller inte vid:

-       Köp av vara som tillverkats enligt konsumentens specifika anvisningar. Som fått en personlig prägel, anpassats för den individuella kunden eller på annat sätt anses ha fått en personlig anpassning eller prägel.

-       Köp av mäsk, boilies, pellets och andra liknande produkter som inte kan säljas vidare då produktens förpackning bryts.

-       Köp av mask och maggots som har en begränsad livslängd.

-       Produkter som måste hållas tempererade, t.ex. frysta.

-       Köp av lina och andra produkter som säljs som metervara.

-       Krokar vars funktion kan försämras om förpackningen bryts och varorna hanteras oaktsamt.

Under dag 15-30, d.v.s. under Fiskekompaniets förlängda öppet köp, gäller samma villkor som för dag 1-14 men med följande undantag:

-       Fiskekompaniet applicerar INTE en värdeminskningsersättning. Detta innebär att anser Fiskekompaniet att varan är använd mer än vad som kan anses vara för att fastställa egenskap och/eller funktion kommer returen inte att godkännas.

-       Ingen typ av bete (d.v.s. boilies, pellets, mäsk osv) oavsett om det är obruten förpackning eller inte.

Om du vill returnera en vara rekommenderar vi dig att alltid använda vår medföljande returetikett. Fiskekompaniet kommer inte stå för eventuella fraktkostnader då andra fraktalternativ än den bifogade returföljesedeln har använts. Fiskekompaniet kommer inte att lösa ut eventuella returer skickade mot postförskott. Vi reserverar oss för att vi inte har möjlighet att hämta ut returer som är skickade till annan adress än den av Fiskekompaniet angivna adressen för returer. Förpacka din retur väl innan den skickas i retur. Om fraktskador uppkommer p.g.a. dåligt paketerade varor förbehåller sig Fiskekompaniet rätten att dra av delar eller hela värdet av den skadade produkten.

Av Fiskekompaniet inte godkända returer skickas vid önskemål tillbaka till dig som kund. Eventuell fraktkostnad för den nya leveransen betalas av dig som kund. Om du är osäker på om du kan returnera en vara, kontakta oss innan du skickar din vara för att slippa eventuella extra fraktkostnader.

Med retur avses byte och/eller återköp. Se fullständiga villkor kring byten och återköp under respektive rubrik nedan.

Byten

Om du av någon anledning skulle vilja byta en vara så gör du detta fraktfritt (gäller inte skrymmande varor) med medföljande returetikett. På den medföljande returföljesedeln finner du utförliga instruktioner för byte.

Du kan endast byta till en produkt som kostar lika mycket eller mindre än den ursprungliga produkten. Om du avser att byta till en dyrare produkt måste du först göra ett återköp och sedan lägga en ny beställning på den dyrare varan.

Om du byter till en produkt med ett lägre pris kommer mellanskillnaden att återbetalas. Om den valda betalningsmetoden är faktura ska du betala den ursprungliga fakturan. Du ska då betala det nya lägra beloppet, eventuella fraktavgifter ska även betalas på denna faktura. Om du behöver hjälp med att beräkna vilket belopp du ska betala så tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig med beräkningen.

Vi reserverar oss för att varan du vill byta till är slut i lager vid tillfället då vi mottar din retur. I det fallet kontaktar vi dig för att se om du önskar någon annan vara. Om vi efter upprepade försök inte får tag i dig görs ett återköp istället.


Återköp

Eventuella återköp återbetalas i normala fall inom 14 dagar, dock senast inom 30 dagar. Vid återköp tar Fiskekompaniet ut en returfrakt på 69 kronor, för skrymmande paket tas en returfrakt på 199 kronor ut, denna kostnad kommer dras av från återbetalning.

Om du gör både återköp och byte i samma sändning kommer ingen returavgift att tas ut, gäller dock inte skrymmande returer.

Om du valt faktura som betalningsmetod kommer Klarna att kontakta dig för att lösa återbetalningen. Om du avser att återköpa delar av en faktura betalar du endast in beloppet för de varor du väljer att betala samt eventuella fraktkostnader.

Om du avser att återköpa hela fakturan kommer hela beloppet att återbetalas dig, eventuella fraktkostnader kommer dock att dras av på återbetalningen.

Om du i samband med köpet har använt dig av en rabattkod kommer rabattkodsbeloppet att räknas av på returen. Eventuella rabattkoder anses som förbrukade och rabattkoden skickas inte ut på nytt utan anses vara förbrukad.


Retur av kampanjvara

Om du handlat en vara under en kampanj, t.ex. en flerköps-kampanj så som 3-för-2, och väljer att returnera mins en vara tillämpas följande regler:

  • Om du väljer att returnerar den vara/de varor som du fått på köpet i kampanjen sker ingen återbetalning av pengar.

  • Om du returnerar den/de varor du betalt för sker återbetalning så att du betalar för de produkter du väljer att behålla.

Om du har köpt en vara som berättigar dig att ta del av ett erbjudande som avser exempelvis en annan rabatterad vara eller en gåva måste sagd gåva eller rabatterad vara returneras tillsammans med varan som berättigade dig att ta del av erbjudandet. Om ovanstående inte följs kommer värdet på gåvan eller den utgivna rabatten att dras av från summan som återbetalas.

Gåva eller lämnad rabatt kan inte överföras till en annan order, vid byten kan inte gåva eller lämnad rabatt tillgodoräknas.


Betalning

Du har en rad olika betalningsmöjligheter när du handlar hos oss på Fiskekompaniet. Våra betalningsalternativ sker i samband med Klarna. Du kan välja mellan nedanstående betalningsalternativ:

Kortbetalning (Visa, MasterCard, American Express)

Direktbetalning (Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB)

Faktura

Delbetalning

Betala direkt


Utöver dessa erbjuder vi möjligheten att betala med Postförskott.

Om du väljer betalningsmetoden Kortbetalning behöver du inte känna dig orolig!

Vi genomför alla våra korttransaktioner i samarbete med Klarna. Klarnas betalväxel är en av nordens ledande betalväxlar och är PCI-certifierad. Klarna använder sig av 3D Secure-koppling i sin betalväxel, en tjänst som är framtagen av VISA och MASTERCARD. Denna tjänst, som du själv väljer att aktivera hos din kortutgivare, ger dig en extra trygghet och skydd när du väljer att betala med kort på internet.

Du kan använda Kortbetalning även om du inte har denna tjänst aktiverad.

Vi på Fiskekompaniet har självklart ett SSL Certifikat för att du ska kunna känna dig trygg i att dina uppgifter inte hamnar i orätta händer.

Efter lagd order kommer beloppet att reserveras på ditt kort. Beloppet dras först då din order skickas från oss.

Vid frågor om Klarnas betalalternativ kontakta klarnas kundtjänst på 08 – 120 120 10.

För att läsa fullständiga användarvillkor avseende Klarnas betaltjänster, läs här.

Tjänsten Postförskott erbjuds direkt av oss på Fiskekompaniet i Lund AB och är inget som omfattas av Klarnas villkor. Tjänsten kostar 99 kronor extra utöver fraktkostnad. Fram tills att fullständig betalning erhållits tillhör varorna Fiskekompaniet i Lund AB.

Rabattkoder gäller Inte vid köp av presentkort.



Leveranssätt

Vi har samarbete med DHL och Posten för att utföra våra leveranser. Vi använder oss av följande tjänster:

Posten varubrev

Vi skickar varorna med Postens varubrev om leveransen innehåller mindre varor till ett lägre värde och ska skickas inom Sverige. Paketet levereras normalt inom ett par dagar i din brevlåda. Leveranser som skickas med Posten varubrev kostar 69 kronor vid ordervärde under 500 kronor och är fraktfria vid ett ordervärde över 500 kronor.

DHL Service Point

Vi skickar paket som uppfyller DHLs krav för att räknas som paket. Dessa krav innefattar b.la. maxvikt 20kg, maxlängd 150cm och total maxlängd: Längd + omkrets = 300cm. För fullständiga villkor besök DHLs hemsida.

När din order finns för avhämtning hos ditt ombud aviseras du i första hand via SMS, i andra hand via avi som skickas till din utdelningsadress. Paketet hämtas sedan hos ditt ombud.

Paket som skickas med DHL Service point kostar 69 kronor vid ordervärde under 500 kronor och är fraktfria vid ordervärde över 500 kronor.

DHL Home Delivery

Vi skickar skrymmande varor med DHL Home Delivery. Med skrymmande varor avses sådana varor som är för stora och/eller tunga för att kunna skickas med något annat transportsätt. Varor överstigande 150cm och/eller 20kg räknas som skrymmande. I normala fall är det främst långa spön och t.ex. mäsk, boilies, sängar, stolar, elmotorer och andra liknande varor som behöver skickas med DHL Home Dlivery.

Självklart kan du som kund själv välja att du vill ha ett paket skickat med DHL Home Delivery om så önskas.

DHL kommer vid leverans att kontakta dig som kund för att avtala en leveranstid för ditt paket. Om du inte är hemma eller av annan anledning inte kan ta emot paketet vid avtalad leveranstid kommer DHL att skicka paketet till närmsta terminal där paketet kommer att finnas för avhämtning.

Leveranser som sker med DHL Home Delivery kostar alltid 199 kronor oavsett ordervärde.

DHL Efterkrav

Vid leverans med DHL Efterkrav betalar du ordern när du hämtar ordern hos ditt ombud eller får leveransen hem till dig. DHL Efterkrav är en tilläggstjänst och kostar 99 kronor extra utöver ordinarie fraktkostnad. Övriga fraktvillkor med avseende på exempelvis längd och vikt gäller även denna fraktmetod, men alla övriga villkor så som exempelvis outlöst paket gäller även vid val av denna tjänst.

Transportansvar

Fiskekompaniet tar ansvar för varor som skadas under leverans till dig som kund. Om du får anledning att misstänka att ditt paket kan ha blivit skadat under transporten till dig är det av yttersta vikt att du dokumenterar detta direkt och reklamerar detta till ombudet. Det går även bra att kontakta oss så kan vi hjälpa dig att få ersättning för den skadade varan av transportören.

Om en vara skulle komma bort från det att den lämnat vårt lager till dess att den nått till dig eller ditt ombud tar vi självklart ansvar för det. Om du anser att ditt paket inte kommit fram inom rimlig tid så tveka inte att kontakta oss så hjälper vid dig vidare i ärendet.

När du som kund vill returnera en produkt till oss ansvarar du själv för godset. Det är därför väldigt viktigt att du packar varan ordentligt så att varken själva varan eller originalförpackningen kan ta skada. Vänligen notera att du aldrig får använda originalförpackningen som yttre emballage då den riskerar att skadas. Skada som uppkommit på originalförpackningen (uppkommen av vårdslös hantering) kommer att generera en värdeminskning som kommer att debiteras dig som kund.


Outlösta paket

Om du som kund av någon anledning väljer att inte hämta ut ett paket kommer en kostnad på 300 kronor för frakt, returfrakt och hantering att debiteras dig. Vid skrymmande sändningar kommer även fraktkostnad enligt gällande prislista att debiteras.

Reklamationer

Om du vill reklamera en vara så ska du alltid kontakta oss innan du skickar en vara till oss. Kontakt sker via info@fiskekompaniet.com eller 046 – 145 275, ta om möjligt en bild på varan och bifoga bilden i mailet. Ha ditt ordernummer redo när du kontaktar oss.

Svenska lag möjliggör reklamation av vara i upp till 3 år efter genomfört köp. Denna reklamationsrätt avser fel som kan härledas till produktionen av varan. Reklamationsrätten avser alltså inte sådana fel som kan härledas till åldrande eller normalt slitage av produkten.

En eventuell reklamation ska göras snarast möjligt efter det att felet på varan har upptäckts. Efter det att reklamationen anmälts till oss behandlar vi ärendet inom 30 dagar.

Force Majeure

Vi på Fiskekompaniet i Lund AB anser oss vara befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på krig, brand, översvämning, terrorism, konflikt på arbetsmarknaden, ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.

Säkerhet

Vi ser mycket allvarligt på alla försök till bedrägerier oavsett art. Alla försök till bedrägeri med t ex falska eller stulna kortuppgifter polisanmäls. Vi loggar IP adresser i samband med att betalning genomförs för att kunna använda dessa vid en eventuell polisanmälan.

Cancelation Right